Lpp för Teddymus

Teddymus

Introduktionsuppgift om garn och handsömnad årskurs 3

Tidsperiod: ca 5 lektioner

Lärandemål – Syfte

Genom undervisningen ska du få möjlighet att utveckla:

  • idéer och överväga olika lösningar.
  • kunskaper om färg, form, funktion och konstruktion och om hur dessa kunskaper kan kombineras med medvetna val av material och teknik.
  • din förmåga att framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker.
  • din förmåga att analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp, och
  • tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.

Undervisning

Så här kommer vi att arbeta:

  • vi kommer att börja med en introduktion om garn och fibrer. Lite om materialens egenskaper och enkla användningsområden.
  • vi kommer att öva att mäta och beräkna.
  • vi kommer att öva att göra enkla mönster och utifrån dem skapa föremål.
  • vi kommer att använda enkla handverktyg och redskap, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
  • Vi kommer att avsluta arbetet med att rita och/eller berätta om det vi gjort.

Förutom muntliga genomgångar och instruktioner kommer det att finnas steg-för-steg bilder och filmer som visar hur man gör.

 

Bedömning

Det som bedöms är HUR du har utvecklat din förmåga att:

  1. känna till fibrer och hur garn blir till.
  2. kunna mäta upp garn och tvinna en enkel snodd av det.
  3. kunna göra mönster och med hjälp av det nåla och klippa ut de tygdelar du behöver.
  4. kunna sammanfoga dina delar med enkla stygn.
  5. kunna rita och berätta om ditt arbete.

 

Underlag för bedömning är:

  • ditt genomförande av arbetet under lektion och det färdiga arbetet.
  • hur du kan redovisa ditt arbete.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s