Sy påse i bomullstyg

Nyckelord, det vi övar: rita/skissa/planera, kalkera, textiltusch, fixera textilfärg, stryka, mäta och beräkna, sicksack, kanal/fåll, raksöm, fästa, trä snodd, utvärdera.

20jan 14 007IMG_0732IMG_0740

 Så här gör du när du syr påse i bomullstyg med tuschfigur på ena sidan:

IMG_0222

1) Planera din påse. Rita sedan en egen figur eller låna någon bild du gillar.

IMG_0478IMG_0479

 2) Hämta det naturfärgade bomullstyget hos fröken. Kalkera din bild till tyget. Antingen genom att du ser bilden rakt genom tyget och kan rita av den med tygpenna eller med hjälp av kalkeringspapper. Med kalkerpapper nålar du fast din bild strax nedanför mitten av tyget, stoppa in ett kalkeringspapper mellan bild och tyg. Obs kalkeringspapprets färgade sida ska vara mot tyget. Fyll i alla linjer.

IMG_0481

3) Ta bort kalkeringspappret och rita med tygtusch i figurens linjer. När tuschen har torkat ska du stryk-fixera den 2-3 minuter.

IMG_0484

4) Dags att välja bomullstyg till påsens andra sida, rita och klipp lika stor som framsidan.

IMG_0486

5) Sicksacka alla fransiga sidor, längst ut på kanterna.

IMG_0487

6) Dags att sy en kanal så du kan trä i en snodd:

img_0729

Vik ner överkanten mot avigsidan, mät cirka 4 centimeter och tvärnåla.

IMG_0490IMG_0489

Gör samma sak med andra påsdelen. Sy en raksöm med pressarfotsbredd, fäst i början och slutet av sömmen.

IMG_0491app11

Film hur man syr enkelvikt fåll:

 7) För att sy ihop pås-delarna lägger du dem räta mot räta, tvärnålar och syr med raksöm på 3 sidor, inte längst upp vid kanalen för snodden!

IMG_0499IMG_0498

Film hur man syr raksöm:

8) Välj 2 färger av lite tjockare bomullsgarn till snodden. Mät och klipp 3 gånger det du behöver och tvinna. Du kan även virka din snodd.

IMG_0494

9) För att trä snodden i påsens kanal behöver du en säkerhetsnål eller en speciell trädnål. För att sätta på snörstoppen kan du behöva en liten virknål.

IMG_0500

10) När påsen är klar skriver du en utvärdering och visar både påse och utvärdering för fröken. Ange tekniker, material och verktyg. Beskriv något som gick bra, något du kunde gjort annorlunda, något problem du fick och hur du löste det. Visa fröken!

IMG_0235IMG_1395

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )