Lpp för virka och tova ”Gapis”

Vi börjar terminen med att prova fingervirkning, går sedan över till virknål och öva fasta maskor. Eleverna arbetar utifrån sina egna förutsättningar, t ex snoddar till “Gapisen” vi ska tova, armband, mobilfodral…..

Tidsperiod: ca 4 lektioner

DSC00548DSC0016916 sept 13 026

Lärandemål

Genom undervisningen ska du få möjlighet att:

  • utveckla kunskaper om material, särskilt bomull resp ull, användningsområden och kombinationsmöjligheter.
  • utveckla din förmåga att använda hantverkstekniker som virkning och tovning.
  • utveckla din förmåga att formge och framställa slöjdföremål med egna idéer och lösningar för att skapa ett eget uttryck
  • utveckla din förmåga att välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet.
  • utveckla din förmåga att analysera och värdera ditt arbete och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp.
  • utveckla din förmåga att tolka ditt slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck

Undervisning

Så här kommer vi att arbeta:

  • Vi kommer att börja med att öva fingervirkning med bomullsgarn. Fingervirkade snoddar kan du sedan på olika sätt använda till ditt slöjdföremål.
  • Öva fasta maskor och eventuellt virka ett litet föremål.
  • Vi kommer att prata om ull, dess egenskaper och användningsområden historiskt och nu hos oss och även andra kulturer.
  • Du kommer att få lära dig hur man våt-tovar och göra en egen ”Gapis”.
  • Du kommer att utifrån inspirationsbilder och egna idéer få dekorera och skapa ett eget uttryck för din ”Gapis”. Vi kommer att prata om hur färg, form och material påverkar ett slöjdföremåls uttryck.
  • Vi kommer att avsluta arbetet med att skriva en utvärdering.

Bedömning

Det som bedöms är HUR du har utvecklat:

  1. din förmåga att bidra till att utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
  2. dina kunskaper om material och utifrån några hantverkstekniker kunnat skapa ditt slöjdföremål.
  3. din förmåga att kombinera färg, form och material.
  4. din förmåga att skriftligen uttrycka hur dina val och ditt arbete påverkat ditt slöjdföremåls uttryck.

 

Underlag för bedömning är:

  • Dina idéer och ev. skisser och planering av arbetet.
  • Ditt genomförande av arbetet under lektion och det färdiga arbetet.
  • Din redovisning av ditt arbete.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s