Lpp för sy på symaskin

Grundläggande introduktion till att sy på symaskin.

Tidsperiod:  2 lektioner

IMG_0450IMG_0502

Varför skall man kunna använda en symaskin?  Vad kan man ha den till?  Att använda sig av nål och tråd för att sammanfoga tyg var innan symaskinen kom på 1800-talet ett tidskrävande jobb.  I skolan ökar du för varje år nivå och svårighetsgrad på dina arbeten. Då är det praktiskt och nödvändigt att använda sig av symaskinen för att kunna tillverka mer och mer komplicerade saker.  I det här arbetsområdet får du lära dig de grundläggande kunskaperna.

Lärandemål

Genom undervisningen ska du få möjlighet att utveckla:

  • förståelse för slöjd, hantverk och design från olika kulturer och tidsperioder.
  • kunskaper om arbetsmiljö och säkerhetsfrågor.
  • kunskaper om redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.

Undervisning

Det här kommer du att möta i undervisningen:

  • Vi kommer att inleda om symaskinens historia och hur den används i några länder.
  • Vi kommer att gå igenom elsäkerhet och hur vi på bästa sätt behandlar maskinerna, så att vi främjar hållbarheten.
  • Genomgång av symaskinens delar och inställningar.
  • Du kommer att få träna sömnad på papper.
  • Du får öva att trä övertråd och undertråd.
  • Du får öva att sy raksöm och sicksack, fästa tråden och vända i hörn.
  • Vi kommer att öva grundläggande sömmar och hantering av material.

Bedömning

Det som bedöms är HUR du utvecklat:

  1. din medvetenhet om hur du använder symaskinen på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
  2. förtrogenhet med symaskinens grundläggande delar och funktioner.
  3. din förmåga att hantera material och grundläggande sömmar för det.

Underlag för bedömning är:

  • ditt arbete under lektionerna och sömnadsprov.

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )