Lpp för Knyta knopar

Introduktion om knopar; historia, användningsområden och hur man knyter.

knopar

Tidsperiod: 2 lektioner

Lärandemål – Syfte

Genom undervisningen ska du få möjlighet att utveckla:

  • dina kunskaper om slöjdverksamhetens betydelse för individen och samhället, historiskt och i nutid.
  • din förmåga att framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker.
  • Kunskap om begrepp som används i samband med de olika teknikerna.
  • din förmåga att analysera och värdera arbetsprocesser och resultat.
  • din förmåga att tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.

Undervisning

Så här kommer vi att arbeta:

  • Vi kommer att börja med en introduktion om knopar; historia, funktion och betydelse som bruks- och prydnadsföremål.
  • Vi kommer att öva att mäta och beräkna.
  • Vi kommer att prata om hur färg, form och material påverkar slöjdföremåls uttryck.
  • Vi kommer att öva en enkel form av hantverksteknik och hur den kan utvecklas.

Bedömning

Det som bedöms är HUR du har utvecklat din förmåga att:

  1. lära känna historiska, samhälleliga och estetiska traditioner.
  2. kunna läsa och följa en enkel arbetsbeskrivning.
  3. känna till och välja lämpligt material till ditt slöjdföremål och ev även motivera färgval.
  4. kunna mäta och beräkna det material du behöver till ditt slöjdföremål.
  5. kunna utföra enkla knopar för ditt slöjdföremål.
  6. kunna rita och berätta om ditt arbete.

Underlag för bedömning är:

  • ditt genomförande av arbetet under lektion och det färdiga arbetet.
  • hur du kan redovisa ditt arbete.

 

 

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s