Om uppgiften Nyckelband och instruktion steg för steg

Nyckelord, det vi övar: Skissa/planera, mäta och beräkna, bomullstyg/lakansväv, vävt tyg, trådriktning, dubbelvikt fåll, stryka, tvärnåla, trä symaskin, raksöm, mönstersöm, fästa, rätsida mot rätsida, skriva utvärdering.

Tidsperiod: 3 lektioner

Arbetsinstruktionen finns också i pappersform i salen:

1) Skriv en planering och rita ditt nyckelband med färg, 10 cm bredd för alla, bestäm egen längd, färg och  dekoration.

2) Markera 10cm bredd med tygpenna och klipp ett litet hack, sedan river du tyget istället för att klippa, så blir det jämnare. Obs! alla tyger går inte att riva. Det här är ett tunt vävt tyg.

sept13 093sept13 094sept13 096sept13 097

Mät, markera med tygpenna och klipp sedan den längd du vill ha på ditt band + 2 cm sömsmån (det som försvinner när du syr ihop bandet till en cirkel). Högra bandet på bilden ska bli mitt nyckelband, vänstra biten som blev över använder jag som provlapp.

sept13 105

3) Vik och markera mittlinje längs hela bandet, vik sedan in båda långsidornas franskanter mot mitten =5cm brett band.

sept13 104sept13 102

Stryk                                                                    Vik en gång till så bandet blir ca 2,5 cm brett, stryk.

sept13 107             sept13 108

Tvärnåla

sept13 110

4) Repetera trä symaskin, sy ihop öppna långsidan med raksöm eller mönstersöm. På symaskinen Janome kan du välja alla sömmar märkta A och F

Man kan sy raksöm längs bandets kanter och mönstersöm i mitten eller bara mönstersöm på mitten, se bilderna.

sept13 14726 sept 13 010IMG_0284

5) Trä på nyckelring, nåla rätsida mot rätsida och sy ihop kortsidorna med raksöm. Jag sydde 3 gånger så det håller.

10sept 13 004

Vänd rätt och ”sy fast” nyckelringen med raksöm. Här sydde jag också 3 gånger.

10sept 13 003

Om du har glömt lägga övertråden under pressarfoten kan det se ut som på första bilden, dubbeltråd i mitten. Klipp bort lösa trådar.

6 okt 13 0441 nov 13 003

6) Skriv utvärdering, beskriv något som gick bra och något du skulle kunna förbättra. Visa både din utvärdering och ditt färdiga band för fröken.

KLART!

1 nov 13 004IMG_0366IMG_0371

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )