Om uppgiften Sy förkläde

I textilslöjden syr vi ett förkläde med dekoration i form av applikation och övar enkelvikt och dubbelvikta fållar.

5-6 lektioner för textila delen.

Nyckelord, det vi övar i textilslöjden: skissa/planera, mönster/mall, sömsmån, bomullstyg/lakansväv, sylinje,  applikation, mellanlägg med dubbelklister-vlisofix, strykjärn, tät sicksack, tvärnåla, raksöm, sicksack, enkelvikt fåll, dubbelvikt fåll, utvärdera och tolka.

Vi kommer att börja med en powerpoint-introduktion med inspirationsbilder.

Så här gör vi:

1. Börja med att planera förkläde, välj modell med bröstlapp eller midjeförkläde, applikation/figur på fickan och tyger/färger. Vi kommer att använda bomullstyger.

2. Rita och klipp ut figuren/formen till själva applikationen.

3. Klipp ficktyget med sömsmån 1cm. Rita sylinje på tygets AVIGSIDA.

4. Klipp en ruta tyg till din applikation och rita runt din figur med markeringspenna.

5. Klipp en bit vlisofix/dubbelklister och stryk fast på AVIGSIDAN av ditt tyg.

 6. Klipp ut din figur/form

Film som visar moment 2-6:

7. Ta bort skyddspappret på baksidan och stryk fast figuren på RÄTSIDAN av ditt ficktyg

8. Trä symaskinen, ställ in sicksack stygnlängd 0,8, provsy på en provlapp innan du syr fast figuren med tät sicksack.

Film hur man syr applikation

9. Sy vanlig sicksack på ficktygets fransiga ytterkanter

10. Vik ner 3cm av ficktygets överkant mot avigsidan, tvärnåla och sy fast fållen med raksöm.

Film hur man syr enkelvikt fåll:

11. Klipp till tyget till själva förklädet, kort modell eller med bröstlapp.

12 Vik och stryk en dubbelvikt fåll, 1cm + 1cm runt hela förklädet.

Tvärnåla och sy fast med raksöm

Film hur man gör,  på förklädet viker vi 1cm + 1cm!

13. Vik in fickans sidor och botten ca 1cm och nåla fast fickan på ditt förkläde. Sy fast SIDOR och BOTTEN med dubbel raksöm, sy en raksöm i taget.

14 Klipp/riv tygremsor till dina band, 10cm breda, mät längd själv. Sy som nyckelbanden i förra uppgiften, men vik in ena sidan som första bilden. Det är den sidan som kommer att vara längst ut.

Sy fast banden i förklädet med en ruta och X.

Avigsidan                                                                   Rätsidan