Lpp för korsstygnsbroderi

 

Lpp för korsstygnsbroderi

 

korsstygnIMG_0679

 

Tidsperiod ca 4 lektioner

Under de här arbetspassen kommer vi att jämföra fritt och bundet broderi. Eleverna kommer i första hand att prova korsstygn. 

Lärandemål

Genom undervisningen ska du få möjlighet att utveckla:

  • kunskaper om hantverk och slöjdtraditioner från olika kulturer och tidsperioder.
  • din förmåga att formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker.
  • kunskaper om färg, form, funktion och konstruktion och hur dessa kunskaper kan kombineras med medvetna val av material och teknik.
  • kunskaper om hur symboler och färger kan användas och vad de kan signalera.

Undervisning

Det här kommer du att möta i undervisningen:

  • Du kommer att få en introduktion med inspirationsbilder, häften, böcker, tips på material och verktyg.
  • Du kommer att få göra en planering av ditt arbete, dels själva broderiet men även vad det ska resultera i för slöjdföremål.
  • Du kommer att få tillgång till instruktionsfilmer, muntliga och skriftliga arbetsinstruktioner.
  • Vi avslutar arbetet med att fotografera slöjdföremålet och göra en skriftlig utvärdering.

Bedömning

Det som bedöms är HUR du:

  1. kan bidra med idéer under arbetet.
  2. skissar och planerar både broderiet och slöjdföremålet.
  3. genomför ditt arbete och det färdiga resultatet.
  4. redovisar ditt arbete och kan tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.

Underlag för bedömning är:

  • dina skisser och planeringar.
  • ditt arbete under lektionstid och det färdiga arbetet.
  • din skriftliga och ev muntliga redovisning av arbetet.

 

 

 

 

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s