Lpp för nålfilta figur

IMG_0003IMG_0238

Årskurs 6

Tidsperiod: ca  2 lektioner 

Terminens uppgifter handlar om hur man kan dekorera slöjdföremål för att skapa något unikt och eget uttryck.

Lärandemål

Genom undervisningen ska du få möjlighet att utveckla:

  • medvetenhet om estetiska traditioner och uttryck samt förståelse för slöjd, hantverk och design från olika kulturer och tidsperioder.
  • idéer och överväga olika lösningar.
  • kunskaper om färg, form, funktion och konstruktion.
  • din förmåga att formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker.
  • din förmåga att analysera och värdera arbetsprocesser och resultat samt tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck

Undervisning

Det här kommer du att möta i undervisningen:

  • Vi kommer att inleda med inspirationsbilder och repetition av ullens egenskaper och användningsområden. Vi kommer även att beröra tovningstraditioner i andra kulturer och historiskt.
  • Med hjälp av pp-bilder, böcker och tovade föremål planerar/skissar du ditt slöjdföremål.
  • Vi kommer att prata om hur färg, form och material påverkar ett slöjdföremåls uttryck. Hur symboler och färger används inom barn- och ungdomskulturer och vad de signalerar.
  • Du kommer att få nålfilta ett slöjdföremål 2- alt 3-dimensionellt, beaktande kvalitetsaspekter.
  • Arbetet avslutas med dokumentation av arbetsprocessen i ord och bild.

Bedömning
Det som bedöms är HUR du:
• kan bidra med egna kunskaper och idéer om tovning.
• skissar och planerar ditt arbete.
• kan motivera dina val av färg och form.
• genomför ditt arbete, även kvalitetsmässigt, och det färdiga slöjdföremålet

•kan utvärdera ditt arbete och tolka dess estetiska uttryck.

Underlag för bedömning är:

• dina skisser/planering.
• ditt arbete under lektionerna och det färdiga resultatet.
• din skriftliga och ev även muntliga utvärdering av arbetet.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s