Lpp fodral med dekoration och stängningsanordning

Terminens uppgifter handlar om hur man kan dekorera slöjdföremål för att skapa något unikt och eget uttryck.

Uppgift: Sy en förvaring med dekoration och stängningsanordning

Tidsperiod:  4-6 lektioner

Elev-exempel:

6jan14 0156jan14 0162dec 13 010IMG_0088IMG_0089

Lärandemål

Genom undervisningen ska du få möjlighet att utveckla:

  • idéer och överväga olika lösningar.
  • kunskaper om färg, form, funktion och konstruktion.
  • din förmåga att formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker.
  • din förmåga att analysera och värdera arbetsprocesser och resultat samt tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.

Undervisning

Det här kommer du att möta i undervisningen:

  • Vi kommer att inleda med inspirationsbilder och prata om materialens egenskaper, ursprung och möjliga användningsområden.
  • Med hjälp av pp-bilder, böcker och färdiga föremål planerar och skissar du din figur/form för dekorationen samt själva slöjdföremålet. Vi kommer att jämföra med föremål, t ex kläder som man kan köpa, som är dekorerade.
  • Vi kommer att prata om hur färg, form och material påverkar ett slöjdföremåls uttryck. Hur symboler och färger används inom barn- och ungdomskulturer och vad de signalerar.
  • Du kommer att få välja stängningsanordning, men överväg vilken som är lämpligast för ditt föremål och materialet.
  • Arbetet avslutas med dokumentation av arbetsprocessen i ord och bild.

Bedömning

Det som bedöms är HUR du:

  • kan bidra med egna kunskaper och idéer om bilder/former.
  • skissar och planerar ditt arbete.
  • kan motivera dina val av färg och form.
  • genomför ditt arbete, även kvalitetsmässigt, och det färdiga slöjdföremålet.
  • kan utvärdera ditt arbete och tolka dess estetiska uttryck.

Underlag för bedömning är:

  • dina skisser och planering.
  • ditt arbete under lektionerna och det färdiga resultatet.
  • din skriftliga och ev även muntliga utvärdering av arbetet.
Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s